تاریخ آخرین به‌روزرسانی: 8 آبان 1396 ساعت 9:59
شرکت آب و فاضلاب روستایی
استان کردستان

اساسنامه

اساسنامه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کردستان

تصویب نامه هیات وزیران وزارت نیرو

هیئت وزیران در جلسه مورخ 1381/12/7 بنا به پیشنهاد شماره 100/20/69442 مورخ 1381/12/7 وزارت نیرو و به استناد ماده (4) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379 - اساسنامه شرکت‌های سهامی آب و فاضلاب روستایی استان را به شرح زیر تصویب نمود:

فصل اول
  1. نام شرکت، شرکت سهامی آب و فاضلاب روستائی استان کردستان است که در این اساسنامه شرکت نامیده می‌شود.
  2. هدف شرکت ایجاد، توسعه، نگهداری، بهره‌برداری، بازسازی­ و مرمت تأسیسات مربوط به تأمین انتقال، تقسیم ­و توزیع آب شرب و بهداشتی، جمع آوری و انتقال و دفع بهداشتی فاضلاب روستا­­ها می‌باشد.
  3. مرکز اصلی شرکت، شهر مرکز استان، کردستان خواهد‌ بود.
  4. نوع شرکت سهامی (خاص) است و از هر لحاظ استقلال مالی داشته و مشمول ضوابط و مقررات مطرح در قوانین ذی ربط بوده و طبق اصول بازرگانی و مقررات اساسنامه و آئین نامه­‌های مالی، معاملاتی و استخدامی خود اداره می‌شود.
  5. مدت شرکت نامحدود است.
  6. سرمایه شرکت عبارت است از مبلغ پنجاه و یک میلیارد (51.500.000.000 ) ریال که به 5.150.000.000 سهم ده هزار (10/000) ریالی منقسم گردیده‌ است و تماماً متعلق به شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور می‌باشد..
  7. تبصره: تغییرات سرمایه با رعایت قوانین مربوط صرفاً با تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده انجام خواهد‌ شد.
فصل دوم
ماده 7: برای نیل به اهداف مندرج در این اساسنامه، شرکت با رعایت مقررات و قوانین مربوط مجاز به اقدامات زیر می‌باشد: مطالعه و اجرای طرح‌های ایجاد و توسعه تأسیسات مربوط به تأمین، انتقال و توزیع آب آشامیدنی و بهداشتی روستاها مطالعه و اجرای طرح‌های دفع بهداشتی فاضلاب روستاها (اعم از جمع آوری، انتقال و تصفیه). نگهداری و بهره‌‌ برداری از تأسیسات مرتبط با آب آشامیدنی و بهداشتی روستاها نظیر چاه‌ها، آبگیرها، تصفیه­‌خانه­‌ها، مخازن، ایستگاه‌­های پمپاژ خطوط انتقال، سیستم‌­های کنترل ­و شبکه­‌های توزیع. نگهداری و بهره‌­برداری از تأسیسات عمومی دفع بهداشتی فاضلاب روستاها نظیر خطوط انتقال، شبکه جمع آوری‌ و تصفیه خانه. مرمت، بازسازی ­و توسعه شبکه­‌ها و تأسیسات آب آشامیدنی و تأسیسات عمومی دفع بهداشتی فاضلاب روستائی و حفاظت از حریم آن‌ها. تأمین آب آشامیدنی در شبکه­‌های روستایی براساس استانداردهای مصوب و در چارچوب برنامه­‌ها و مصوبات وزارت نیرو. بهره‌برداری و اداره تأسیسات مرتبط با وظایف که در اختیار شرکت گذارده می‌شود. اخذ هرگونه وام و تسهیلات مالی از منابع داخلی و خارجی، عرضه اوراق مشارکت داخلی و پیش‌فروش انشعاب و سایر روش‌­های تأمین منابع مالی با اخذ مجوز از مراجع قانونی ذیربط. خرید خدمات از بخش غیر دولتی برای انجام امور مطالعاتی، اجرائی، بهره‌­برداری ­و نگهداری تأسیسات آب­ و فاضلاب روستایی و خدمات مشترکین به منظور کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌­وری و ارتقای سطح خدمات انجام تمهیدات لازم به منظور توسعه مشارکت بخش غیر دولتی در امور آب ­و فاضلاب روستایی همکاری و اشتراک مساعی با مؤسسات ذیربط در پژوهش و بررسی به منظور توسعه علمی، فنی و اقتصادی در امور مربوط با اهداف و وظایف شرکت انجام هرگونه عملیات و معاملات که برای مقاصد شرکت ضروری و مرتبط بوده و به صرفه و صلاح شرکت باشد. تبصره: شرکت مجاز به ایجاد شرکت یا سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها نمی‌­باشد.
فصل سوم
  1. ارکان شرکت: ماده 8: ارکان شرکت به شرح زیر می‌باشد: مجمع عمومی هیئت‌ ­مدیره و مدیر­عامل، بازرس و حسابرس الف
  2. ماده 9: نمایندگی سهام در مجامع عمومی شرکت با اعضای هیئت‌ مدیره شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور و ریاست آن به عهده رئیس هیئت‌ مدیره شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور می‌باشد. 
  3. ماده10: مجامع عمومی شرکت عبارتند از: مجمع عمومی - مجمع عمومی فوق‌العاده 
  4. ماده 11: مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار تشکیل خواهد شد. یک بار برای استماع و رسیدگی به گزارش هیئت‌ مدیره و بازرس و حسابرس شرکت و اتخاذ تصمیم نسبت به صورت‌های مالی و سایر موضوعاتی که در دستور جلسه مجمع عمومی ذکر شده است، بار دوم جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به بودجه سال آتی و برنامه‌ها و خط مشی آتی شرکت و سایر موضوعاتی که در دستور جلسه مجمع عمومی قید شده‌ است. تبصره: مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده بنا به دعوت رئیس مجمع و یا به تقاضای اکثریت اعضای مجمع یا رئیس هیئت‌ مدیره و یا بازرس و حسابرس با ذکر علت در هر زمان به دعوت رئیس مجمع می‌تواند تشکیل شود. 
  5. ماده12: مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده با حضور اکثریت اعضای مجمع عمومی رسمیت خواهد‌ داشت و تصمیمات در مجمع عمومی عادی همواره با اکثریت آرای کل اعضاء و در مجمع عمومی فوق‌العاده با حداقل دو‌ سوم آرای کل اعضاء معتبر خواهد‌ بود. دعوت مجمع اعم از عادی یا فوق‌العاده با ذکر تاریخ و محل تشکیل و دستور جلسه حداقل ده روز قبل از تاریخ تشکیل مجمع عمومی به عمل خواهد‌ آمد. سوابق مربوط به موضوعاتی که در دستور مجمع عمومی قرار دارد باید همراه دعوت ­نامه برای اعضای مجمع ارسال شود. 
  6. ماده 13: وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به شرح زیر می‌­باشد: اتخاذ تصمیم نسبت به سیاست کلی و برنامه‌های عملیات آتی شرکت رسیدگی و اظهار‌نظر و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملیات سالانه و صورت‌های مالی و بودجه شرکت اتخاذ تصمیم نسبت به اندوخته‌ها و نحوه تقسیم سود ویژه شرکت انتخاب یا عزل رئیس و اعضای هیئت‌ مدیره و بازرس و حسابرس شرکت، تعیین حقوق و مزایا و پاداش اعضای هیئت‌ مدیره، تعیین حق‌الزحمه بازرس و حسابرس شرکت پیشنهاد آئین‌نامه‌های مالی، معاملاتی و اموال شرکت با رعایت مقررات مربوط به هیئت وزیران برای تصویب. بررسی و تأیید بهای تمام شده آب مصرفی و خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب و برقراری انشعاب بر اساس گزارش بازرس قانونی و ارایه آن به وزارت نیرو بررسی و تأیید نرخ و آبونمان آب مصرفی و کارمزد و آبونمان جمع آوری و دفع فاضلاب روستاها و هزینه‌های برقراری انشعاب با در نظر گرفتن بهای تمام شده و ارایه آن به وزارت نیرو برای طی مراحل تصویب و ابلاغ تعرفه‌های مربوط. تبصره: چنانچه تعرفه‌های مصوب کمتر از بهای تمام شده باشد، جبران مابه التفاوت به نحو مشخص توسط مراجع تصویب کننده پیش‌بینی خواهد‌ شد. تصویب آیین‌نامه استخدامی شرکت در چارچوب مصوبات مجمع عمومی شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور و سایر مقررات مربوط به بررسی و تصویب ساختار کلان شرکت و تعیین سقف پست­‌های موردنیاز و برنامه­‌های جذب و تعدیل نیروی انسانی اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیئت‌ مدیره در مورد صلح و سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعاوی با رعایت مقررات مربوط تعیین روزنامه کثیر­الانتشار به منظور درج آگهی­‌های شرکت اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که طبق قوانین و مقررات و مفاد این اساسنامه مستلزم تصویب مجمع عمومی عادی شرکت است و مواردی که در دستور جلسه مجمع قید شده‌ است. 
  7. ماده 14: وظایف مجمع عمومی فوق‌­العاده به شرح زیر می‌­باشد: اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه شرکت و پیشنهاد به هیئت وزیران برای تصویب بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه شرکت در چارچوب قانون و پیشهاد به هیئت وزیران برای تصویب بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شرکت طبق قوانین و مقررات مربوط و پیشنهاد به هیئت وزیران برای تصویب ب: هیئت‌مدیره و مدیر‌عامل 
  8. ماده 15: هیئت‌مدیره شرکت مرکب از سه یا پنج عضو اصلی خواهد‌ بود که با تصویب مجمع عمومی عادی از میان افراد صاحب نظر در تخصص­‌های مرتبط با فعالیت­‌های شرکت انتخاب می­‌شوند. اعضای هیئت‌ مدیره می‌­باید به صورت تمام وقت در شرکت و یا شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور و یا یکی از شرکت­‌های زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور اشتغال داشته باشند. اعضای هیئت‌ مدیره برای مدت دو سال انتخاب می‌­شوند و پس از انقضای مدت تا زمانی که تجدید انتخاب به عمل نیامده در سمت خود باقی خواهند‌ ­بود و انتخاب مجدد آن‌ها برای دوره­‌های بعد بلامانع است. 
  9. ماده 16: مجمع عمومی عادی می­‌تواند یک نفر عضو علی­‌البدل به عنوان جایگزین اعضای اصلی هیئت‌ ­مدیره انتخاب کند که در صورت فوت یا استعفا یا هر دلیل دیگر که ادامه فعالیت هر یک از اعضای اصلی هیئت‌ مدیره (به تشخیص رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی) غیر­ممکن گردد، عضو علی البدل جایگزین خواهد­ شد. لم: عضو علی‌البدل هیئت‌­مدیره از بین کارکنان شرکت انتخاب می‌­شود. 
  10. ماده17: جلسات هیئت‌مدیره با حضور اکثریت اعضاء رسمیت می­‌یابد و تصمیمات با اکثریت آرای موافق کل اعضاء اتخاذ خواهد­ گردید. 
  11. ماده 18: جلسات هیئت‌مدیره حداقل هر ماه یک ­بار و به طور منظم در محل شرکت تشکیل و دستور جلسه یک هفته قبل از تشکیل جلسه توسط رئیس هیئت ­‌مدیره برای اعضاء ارسال خواهد­‌شد. در موارد اضطراری رعایت تشریفات مزبور با تشخیص رئیس هیئت‌ مدیره الزامی نخواهد‌ ­بود. 
  12. ماده 19: هیئت‌ ­مدیره دارای دفتری خواهد‌­ بود که صورت­ جلسات هیئت‌ مدیره در آن با درج نظر مخالفین ثبت و به امضای اعضای حاضر خواهد ­رسید. مسئولیت ابلاغ و پیگیری مصوبات هیئت‌ مدیره با رئیس هیئت‌­مدیره می‌­باشد. 
  13. ماده 20: هیئت‌­مدیره برای انجام هرگونه عملیات و معاملات که مرتبط با موضوع فعالیت شرکت بوده و اتخاذ تصمیم درباره آن‌ها صریحاً در صلاحیت مجمع عمومی قرار نگرفته باشد با رعایت قوانین و مقررات دارای اختیارات کامل است. هیئت­‌مدیره همچنین دارای اختیاراتی به شرح زیر می‌­باشد: پیشنهاد خط مشی و برنامه‌های کلان شرکت به مجمع عمومی تأیید برنامه عملیاتی شرکت اعم از بهره­‌برداری و توسعه تأسیسات رسیدگی و تأیید بودجه سالانه، گزارش عملکرد سالانه و صورت­‌های مالی شرکت و ارایه آن به مجمع عمومی تأیید آئین‌نامه‌­های مالی، معاملاتی، اموال و استخدامی شرکت و ارایه آن به مجمع عمومی برای تصویب ضوابط مربوط به مبادله اطلاعات علمی، فنی، صنعتی و بازرگانی در زمینه­‌های مرتبط با فعالیت شرکت با رعایت قوانین و مقررات و مفاد این اساسنام تصویب اخذ وام و اعتبار به پیشنهاد مدیرعامل و در قالب مصوبات مجمع عمومی با رعایت قوانین و مقررات انجام حسابرسی داخلی نسبت به عملیات، معاملات و فعالیت­‌های شرکت بررسی و پیشنهاد اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه به مجمع عمومیب ررسی و پیشنهاد ساختار کلان شرکت و برنامه جذب و تعدیل نیروهای انسانی به مجمع عمومی تصویب تشکیلات تفصیلی شرکت در چارچوب تشکیلات کلان و سقف پست­‌های سازمانی شرکت و اعلام به مجمع عمومی هیئت‌­ مدیره موظف است صورت­‌های مالی شرکت و گزارش هیئت‌­ مدیره را در موعد مقرر قانونی برای شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور و همچنین به منظور رسیدگی و اظهارنظر برای بازرس و حسابرس شرکت ارسال نماید.بررسی و پیشنهاد صلح و سازش در دعاوی و ارجاع به داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعوی به مجمع عمومی با رعایت مقررات مربوط انتخاب مدیر‌عامل و پیشنهاد وی به رئیس مجمع عمومی شرکت برای صدور حکم بررسی و تصویب دستورالعمل‌­های داخلی لازم برای اداره شرکت تشخیص مطالبات مشکوک‌­الوصول و پیشنهاد برای وضع ذخیره به مجمع عمومی هیئت‌­ مدیره به مسئولیت خود می‌­تواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیر‌عامل تفویض نماید. 
  14. ماده 21: مدیرعامل بالاترین مقام اجرائی شرکت بوده که برای مدت دو سال از بین اعضای هیئت‌ مدیره یا خارج از آن توسط هیئت‌­ مدیره انتخاب و با حکم رئیس مجمع عمومی شرکت منصوب می­‌شود. مدیر عامل درحدود قوانین و مقررات این اساسنامه مسئول اداره کلیه امور شرکت می­‌باشد. مدیرعامل می‌­تواند مسئولیت خود بخشی از وظایف و اختیارات خود را به هر یک از کارکنان شرکت تفویض نماید. 
  15. ماده 22: وظایف مدیر‌عامل به شرح زیر می­‌باشد: اجرای مصوبات و تصمیمات هیئت‌ ­مدیره و مجمع عمومی تهیه، تنظیم پیشنهاد خط مشی، برنامه عملیاتی و بودجه سالانه شرکت به هیئت ­‌مدیره پیش‌­بینی اعتبار لازم برای خرید خدمات پشتیبانی فنی، تحقیقاتی، تدارکاتی و آموزشی در بودجه شرکت تهیه و تنظیم صورت­‌های مالی سالانه شرکت و ارایه آن به هیئت‌ ­مدیره تعیین روش‌­های اجرائی در چارچوب مقررات و آئین­‌نامه‌­ها و ابلاغ به واحد­­های ذی­ربط پیشنهاد آئین­‌نامه‌­های مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت به هیئت ‌مدیره پیشنهاد تشکیلات تفصیلی شرکت به هیئت‌ مدیره در چارچوب مصوبات مجمع عمومی نظارت بر حسن اجرای آئین­‌نامه‌­های شرکت و انجام اقدامات لازم برای حسن اداره امور شرکت در حدود قوانین و مقررات مربوط اتخاذ تصمیم و اقدام نسبت به کلیه امور و عملیات شرکت به استثنای آنچه از وظایف مجمع عمومی و هیئت‌­مدیر­ه است. عزل و نصب کلیه کارکنان شرکت، تعیین حقوق و دستمزد، پاداش، ترفیع و تنبیه آن‌ها بر اساس مقررات و آئین‌­نامه‌­های مصوب. 
  16. ماده 23: مدیر­عامل نماینده قانونی شرکت در کلیه مراجع اداری و قضائی بوده و برای دفاع از حقوق شرکت و تعقیب دعاوی و طرح آن اعم از کیفری و حقوقی حق توکیل به غیر را دارد. مدیرعامل می­‌تواند با رعایت مقررات و پس از اخذ نظر هیئت‌ مدیره نسبت به ارجاع موارد به داوری اقدام نماید. 
  17. ماده 24: کلیه چک‌­ها و اسناد و اوراق مالی و تعهدات و قرارداد­ها می‌­باید به امضای مدیرعامل (یا نماینده وی) و یکی از اعضای هیئت ­مدیره به انتخاب هیئت‌ مدیره (یا نماینده منتخب هیئت‌­ مدیره) برسد. مکاتبات اداری به امضای مدیرعامل یا نمایندگان وی خواهد­ رسید. کلیه چک­‌ها علاوه بر امضای افراد فوق‌­الذکر به امضای ذی­حساب و یا نماینده وی نیز خواهد ­رسید. 
  18. ماده 25: در صورت انقضای مدت مدیریت مدیرعامل اقدامات او تا تعیین مدیر عامل جدید نافذ و معتبر بوده و قدرت اجرائی خواهد‌ ­داشت. ج: بازرس و حسابرس 
  19. ماده 26: شرکت دارای بازرس و حسابرس خواهد ­‌بود که رعایت قوانین و مقررات و تصویب مجمع عمومی برای مدت یک سال انتخاب خواهد ­شد. تبصره 1: اقدامات بازرس و حسابرس در اجرای وظایف خود نباید مانع جریان کارهای عادی شرکت گردد. تبصره 2: مجمع عمومی عادی می­‌تواند بازرس و حسابرس علی­‌البدل انتخاب نماید تا چنانچه بازرس و حسابرس اصلی قادر به انجام وظایف خود نبود، حسب تشخیص رئیس مجمع عمومی به وظایف خود عمل نماید.  
فصل چهارم
ماده 29: شرکت مجاز خواهد­‌ بود بخشی از اعتبارات موضوع بند (3) ماده (22) اساسنامه را برای انجام خدمات معین به شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور اختصاص دهد. سال مالی شرکت از اول فروردین ماه تا پایان اسفند ماه همان سال می­‌باشد. صورت­‌های مالی شرکت باید با رعایت استاندارد­های حسابداری تهیه و در موعد مقرر قانونی در اختیار بازرس و حسابرس قرار داده‌­ شود.
فصل پنجم
ماده 30: این شرکت از نظر سیاست­‌ها، برنامه­‌ها و فعالیت­‌های توسعه و بهره‌­برداری تابع ضوابط و مقررات وزارت نیرو خواهد ‌بود. این اساسنامه موجب به نامه شماره 2767/30/82 مورخ 1382/1/24 شورای نگهبان به تأئید شورای یاد­ شده رسیده‌ است.
فایل PDF اساسنامه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کردستان
چاپ صفحه نقشه سایت
شرکت آب و فاضلاب روستایی
استان کردستان
سنندج، بلوار ارشاد، نرسیده به میدان سهروردی، جنب مرکز تربیت معلم، شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کردستان
کد پستی: 88881-66157 صندوق پستی: 183
پست اکترونیکی: info(at)abfar-kurdistan.ir
تلفنخانه: 33160100-33161002-087
ساعات کاری شرکت: شنبه تا چهارشنبه، 7:30 تا 14:30 - پنجشنبه 7:30 الی 13:30
کلیه حقوق مادی و معنوی محتوای این سایت به شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان می‌باشد و باز نشر آن منوط به اشاره به منبع و ذکر نام شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان است.
نیرو گرفته از : سامانه مدیریت محتوای ژیروjiro.ir